معافیت مالیاتی چیست ؟

مطابق قوانین مالیاتی بعضی فعالیت‌ها و بعضی اشخاص با رعایت شروطی مشخص از پرداخت تمام یا بخشی از مالیات خود معاف می‌شوند.

نکته بسیار مهم در شناخت معافیت‌های مالیاتی توجه به این نکته است که هرگونه معافیت، تخفیف، یا نرخ صفر مالیاتی باید بر اساس یک ماده قانونی مشخص باشد و الزاما با رعایت شرایط درج شده در آن قانون اعطا می‌شود.

بسیار اتفاق می‌افتد که اشخاص مطابق گفته‌ها و شنیده‌های عامه به انتظار معافیت مالیاتی وظائف مالیاتی خود را انجام نداده اند و این موجب زیان و جریمه پیش‌بینی نشده‌ای شده است. مثلا به اشتباه بسیاری میگویند سال اول فعالیت شرکت یا مغازه معاف از مالیات است! در حالی که هیچ مستند قانونی در این مورد وجود ندارد.


تفاوت معافیت مالیاتی و نرخ صفر مالیاتی

تا قبل از اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم کلمه”معافیت” برای تمام مواردی که قانون به نحوی کاهش یا حذف مالیات را در نظر گرفته ود استفاده می‌شد. اما طبق تغییرات جدید از ابتدای سال 95 عبارت “نرخ صفر مالیاتی” جایگزین بسیاری از معافیت‌ها شده است.

نرخ صفر مالیاتی به این معناست که درصورتی که شرایط اعطای نرخ صفر مالیاتی را رعایت کرده باشید تمام محاسبات مربوط به تعیین مالیات به شکل معمول در مورد شما انجام خواهد شد، اما در پایان درآمد مشمول مالیات محاسبه شده به جای نرخ معمول مالیاتی ضرب در صفر درصد خواهد شد و در نتیجه مالیات محاسبه شده شما صفر می‌شود.


دریافت معافیت مالیاتی

شروط برخورداری از نرخ صفر مالیاتی

مطابق ماده 146 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم کسانی که مشمول نرخ صفر مالیاتی هستند فقط در صورت ارائه اظهارنامه مالیاتی، دفاتر و یا اسناد و مدارک در موعد مقرر می‌توانند از این نوع معافیت استفاده نمایند.


دریافت معافیت مالیاتی

مهم‌ترین معافیت‌های مالیاتی

معافیت ماده 132 ق.م.م در مورد شرکتهای تولیدی معدنی، معافیت ماده 139 ق.م.م در مورد شرکتها و موسسات فرهنگی هنری، معافیت ماده 141 ق.م.م در مورد صادرات و معافیت شرکتهای دانش‌بنیان از معروف‌ترین معافیت‌ها و مشوق‌های قوانین مالیاتی هستد.


دریافت معافیت مالیاتی

از کجا بدانم معاف از مالیات هستم ؟ چه معافیتی می‌توانم استفاده کنم ؟

با شناخت کامل از کلیه قوانین مالیاتی و بخشنامه‌ها و مستندات قانونی می‌توان در مورد هر کسب و کاری امکان دریافت معافیت مالیاتی یا نرخ صفر مالیاتی را بررسی نمود.

بسیاری مواقع مدیران در شروع فعالیت هر شرکت یا واحد اقتصادی در صورت امکان دریافت معافیت مالیاتی می‌توانند مسیر فعالیت متفاوتی را برنامه‌ریزی نمایند. به عنوان مثال یک شرکت با فعالیت بر مبنای وبسایت فروش و تولید محتوای دیجیتال در ص.رتی که مجوز نشر الکترونیک دریافت نماید میتواند با رعایت سایر شرایط مالیاتی از معافیت بند ل ماده 139 قانون مالیاتهای مستقیم استفاده نماید.


خدمات دریافت معافیت مالیاتی گروه فردان

فردان مشاور مالیاتی

اطلاع از معافیت‌های قانونی مالیاتی و راهکارهای عملیاتی جهت حداقل شدن مالیاتی پرداختی نیازمند تسلط کامل به تمام قوانین و بخشنامه ها و اطلاع از آخرین تغییرات و تصمیمات سازمان مالیاتی دارد.

از طرفی طبق قوانین جدید اعطای معافیت مالیاتی صرفا در صورت انجام کلیه وظائف مالیاتی به شرح مشخص شده در قانون دارد.

گروه فردان با تسلط کامل به تمام امور مالیاتی و نگرش جامع امکان دریافت معافیت مالیاتی هر کسب‌و‌کاری را به صورت اختصاصی بررسی و با انجام وظائف مالیاتی به گونه ای صحیح و دقیق امکان دریافت معافیت مالیاتی را فراهم می‌نماید.


در صورت نیاز به خدمات مربوط به دریافت معافیت مالیاتی یا سایر خدمات مالیاتی گروه فردان مشخصات خود را ثبت فرمایید.

کارشناسان فردان در کوتاهترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت



کلیه خدمات مالیاتی فردان



سوالات متداول

نرخ صفر مالیاتی چیست؟

نرخ صفر مالیاتی به این معنی است که کلیه مراحل رسیدگی مالیاتی انجام می‌شود اما در صورتی که مشمول نرخ صفر باشید در صورت انجام شروط و وظائف مالیاتی با ضریب صفر درصد مالیات شما صفر خواهد شد. بیشتر بدانید

شرط برخورداری از نرخ صفر مالیاتی چیست ؟

مطابق ماده 146 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم ارائه اظهارنامه مالیاتی، دفاتر و یا اسناد و مدارک در موعد مقرر شرط برخورداری از نرخ صفر مالیاتی است.بیشتر بدانید

آیا شرکت‌های دانش بنیان معاف از مالیاتند؟

صرفا شرکتهایی که مجوز دانش‌بنیان نوع الف داشته باشند به شرط انجام کلیه وظائف قانونی از مالیات معاف خواهند بود.بیشتر بدانید

برای دریافت معافیت مالیاتی چه کاری باید انجام دهیم؟

هر معافیت قانونی مالیاتی مستند و ماده قانونی مشخص خود را دارد که شرایط دریافت و الزامات اجرای مشخص دارد.