فردان مشاور مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی چیست ؟

سازمان مالیاتی کشور جهت اطلاع از امور مالی مختلف هر شخص یا واحد اقتصادی قالب مشخصی جهت جمع‌آوری اطلاعات اعلام می‌نماید که به آن اظهارنامه مالیاتی می‌گویند.

زمینه‌های مختلف فعالیت هر شخص یا شرکت اظهارنامه مالیاتی جداگانه ای دارد که با یکدیگر در هدف و شکل متفاوتند.


فردان مشاور مالیاتی

انواع اظهارنامه مالیاتی

در مواد مختلفی از قانون مالیاتهای مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده به اظهارنامه مالیاتی اشاره شده است. معروفترین انواع اظهارنامه های مالیاتی شامل اظهارنامه مالیات عملکرد، اظهارنامه مالیات ارزش افزوده، اظهارنامه مالیات بر ارث، اظهارنامه انحلال شرکت‌ها و اظهارنامه مالیات بر درآمد املاک می‌باشد.


تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیات عملکرد

اظهارنامه مالیات عملکرد

همواره مالیات عملکرد مهمترین مالیات شرکتها و مشاغل بوده است، لذا اظهارنامه مالیات بر درآمد یا همان اظهارنامه عملکرد اصلی‌ترین روش و قالب گزارشگری اشخاص در مورد فعالیت سالانه‌شان می‌باشد.

این اظهارنامه شامل اطلاعات مالی و غیر مالی شرکت یا مشاغل در طی دوره مالی است. تصمیم‌گیری در مورد میزان مالیات شخص توسط اداره مالیاتی مستقیما به اطلاعات اظهارنامه عملکرد و مدارک مربوط به آن دارد.


تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیات عملکرد

ارتباط اظهارنامه مالیات عملکرد و سایر گزارشات مالیاتی

طی هر سال علاوه بر تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیات عملکرد وظائف مالیاتی دیگری نیز بر عهده هر شخص یا شرکت می‌باشد. الزاما باید هماهنگی و همخوانی کامل بین اظهارنامه مالیات عملکرد و گزارشات مالیاتی دیگر برقرار باشد.

به عنوان مثال مجموع حقوق پرداختی طبق لیست‌های حقوق طی ماه‌های مختلف سال و هزینه حقوق درج شده در اظهارنامه مالیات عملکرد باید یکسان باشد، یا مجموع هزینه‌های اعلام شده در فهرست معاملات فصلی طی سال باید با جمع هزینه ثبت شده در اظهارنامه مالیات عملکرد یکسان باشد.


تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیات عملکرد

ارتباط اظهارنامه مالیات عملکرد و مدارک حسابداری

تمام اطلاعات مالی ثبت شده در اظهارنامه مالیات عملکرد از سیستم حسابداری استخراج می‌شود، بنابراین می‌توان گفت اظهارنامه خلاصه و چکیده تمام رویدادها و عملیات مالی در طی سال است. از طرفی انعکاس عملیات مالی و حسابداری انجام شده طی سال در دفاتر قانونی روزنامه و کل نمایش داده می‌شود.

لذا مانده اطلاعات دفاتر نیز باید با اعداد و ارقام ثبت شده در اظهارنامه مالیات بر درآمد همخوانی داشته باشد.


تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیات عملکرد

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد

مطابق ماده 110 قانون مالیات‌های مستقیم مهلت تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی (شرکتها و موسسات) 4 ماه پس از پایان سال مالی عنوان شده است. از آنجا که سال مالی اکثر شرکت‌ها منطبق بر سال شمسی است بدین صورت مهلت ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد این اشخاص پایان تیر ماه سال بعد از عملکرد است.

به عنوان مثال جهت ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد سال 1397 تا پایان تیر ماه سال 1398 مهلت داشته ایم.

البته در سال جاری با توجه به بحران شیوع بیماری کرونا با تصمیم دولت استثنائا مهلت ارائه اظهارنامه مالیات عملکرد سال 1398 شرکتها به جای پایان تیرماه 1399 دو ماه بیشتر یعنی تا پایان شهریور 1399 تمدید شد.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل پایان خرداد سال بعد و مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد املاک (درآمد اجاره) پایان تیر ماه سال بعد می‌باشد. سایر انواع اظهارنامه نیز هرکدام مهلت قانونی ارسال مخصوص خود را دارند.


تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیات عملکرد

روش ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد

در سال‌های اخیر ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد به صورت الکترونیکی بوده است. به این صورت که مودیان با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور نرم‌افزار اظهارنامه را دانلود و نصب می‌کردند و سپس اطلاعات مالی خود را در آن ثبت می‌نمودند. در انتها با استفاده از نام کاربری و رمز عبور مخصوص خود و با اتصال به اینترنت اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شد.

از امسال (1399) ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی (شرکت‌ها و موسسات) عملکرد 1398 به صورت تحت وب تغییر کرد. به این شکل که بدون نیاز به دانلود و نصب نرم‌افزار مستقیما وارد سایت سازمان مالیاتی می‌شدید و با وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور اطلاعات اظهارنامه را ثبت می‌کردید.


تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیات عملکرد

مهارت‌های لازم جهت تنظیم اظهارنامه مالیات عملکرد

تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیات عملکرد آخرین مرحله از انجام امور مالی و مالیاتی هر واحد اقتصادی است.

با توجه به ضرورت هماهنگی اطلاعات اعلام شده به سازمان مالیاتی طی سال با اظهارنامه پایان سال ،مجموعه ای از اقدامات باید صورت گیرد تا در نهاین نتیجه عملیات به عنوان اظهارنامه مالیاتی قابلیت ارسال به اداره مالیاتی را داشته باشد.

ساختار گزارشگری مالیاتی مناسب انتخاب و برنامه‌ریزی شود، روال‌های انجام عملیات و اثر هرکدام بر امور مالی مشخص و مستند شود، عملیات و رویدادهای مالی دقیق و به موقع ثبت سیستم حسابداری شود، سایر گزارشات مالیاتی مانند اظهارنامه مالیات ارزش افزوده و صورت معانلات فصلی و غیره مطابق همین سیستم حسابداری ارسال شود، عملیات بستن حساب‌ها به دقت برنامه‌ریزی و اجرا شود تا درنهایت بتوان اظهارنامه مالیات عملکرد صحیح و دقیق و قابل دفاعی ارائه نمود.


خدمات تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیات عملکرد گروه فردان

فردان مشاور مالیاتی

عمدتا مشتریان فردان کلیه عملیات مالی و مالیاتی یه سال یا دوره مالیاتی خود را به ما می‌سپارند تا هماهنگی کامل در انجام وظایف قانونی تا اظهارنامه فراهم شود.

 اما متاسفانه هر ساله بسیاری از مودیان با توجه به مشکلات بوجود آمده برایشان در آخرین ماه مهلت ارسال اظهارنامه درخواست تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد را دارند که گرچه امکان برخی اعمال نظرات در مورد اظهارنامه به علت گزارشات قبلی محدود شده است باز هم تنظیم یک اظهارنامه خوب بهتر از تکمیل اشتباه اطلاعات یا عدم ارسال اظهارنامه و عواقب غیرقابل جبران است.

گروه فردان با تسلط کامل به تمام امور مالیاتی و نگرش جامع، تنظیم اظهارنامه مالیات عملکرد را به عنوان نتیجه کلی وظائف مالی و مالیاتی به عنوان یکی از تخصصی‌ترین خدمات خود ارائه می‌دهد.


در صورت نیاز به خدمات تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیات عملکرد یا سایر خدمات مالیاتی گروه فردان مشخصات خود را ثبت فرمایید.

کارشناسان فردان در کوتاهترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت



کلیه خدمات مالیاتی فردان



سوالات متداول

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد شرکت‌ها چه زمانی است؟

مهلت ارائه اظهارنامه اشخاص حقوقی 4 ماه پس از پایان سال مالی است. از آنجا که سال مالی اکثر شرکت‌ها منطبق بر سال شمسی است مهلت ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد این اشخاص پایان تیر ماه سال بعد از عملکرد است. بیشتر بدانید

اظهارنامه مالیات عملکرد حاوی چه اطلاعاتی است؟

اظهارنامه مالیات عملکرد حاوی اطلاعات مالی و غیر مالی مربوط به یک دوره مالیاتی است. بیشتر بدانید

روش ارسال اظهارنامه مالیات شرکتها عملکرد سال 1398 چگونه است ؟

به صورت تحت وب مستقیما وارد سایت سازمان مالیاتی شده و با وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور اطلاعات اظهارنامه را ثبت می‌نمایید. بیشتر بدانید