آیین نامه

شماره: ۱۹۰۲۳۶/ت۵۰۳۲۴هـ

تاریخ: ۱۳۹۲/۱۲/۲۵

 

آئین‌نامه اجرایی بند ب تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور

 

وزارت دادگستری- معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
 
هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت دادگستری و ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند و به استناد بند(ب) تبصره (۱۷) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور، آئیننامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:
آئیننامه اجرایی بند(ب) تبصره (۱۷) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور
ماده۱- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
الف- مددجو: مشمولان بند(ب) تبصره (۱۷) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور شامل محکومانی که به دستور مرجع قضایی در اجرای ماده (۲) قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی -مصوب ۱۳۷۷- زندانی شده اند و همچنین محکومانی که با تقسیط بدهی یا اعطای مرخصی به طور موقت از حبس آزاد شده و یا به دلیل عدم توان پرداخت اقساط، به تقاضای محکوم له مجددا زندانی شده اند و همچنین محکومیت های قطعی که محکوم آن در شرف بازداشت و اجرای حکم هستند.
ب-ستاد دیه: ستادهای مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند که در مراکز استان ها مستقر می باشند.
ماده۲- به منـظور کمک به مددجویان و پرداخت دیه اولیای دم و مصدومان و پرداخت سایر محـکومیتهای مالی غیـرکلاهبرداری به محکومله، تسهیلات قرضالحسنه مطابق ضوابط این آئیننامه پرداخت میشود.
ماده ۳- تشخیص استحقاق و واجد شرایط بودن مددجو با ستاد دیه به نمایندگی از طرف وزارت دادگستری است.
ماده۴- پس از درخواست مددجو یا نماینده قانوی وی و تایید ستاد دیه، اعطای وام به صورت قرضالحسنه توسط بانک عامل، از طریق اجرای احکام حوزه قضایی مربوط، مستقیما به محکوم له پرداخت میشود.
تبصره۱- سهم صغیر از وام اختصاص یافته به ولی قهری یا قیم قانونی یا قائممقام قانونی وی و در صورت نبود این افراد، به دادستان یا اداره سرپرستی حوزه قضایی مربوط پرداخت خواهد شد تا با رعایت غبطه صغیر اقدام شود.
تبصره۲- به منظور حسن استفاده از وام مذکور، ستادهای دیه حتیالامکان تمایل محکومله را برای تخفیف حداقل مبلغی از دیه یا بدهی جلب نمایند.
تبصره۳- خیرین در صورت تمایل به اخذ وام برای آزادی زندانیان نیازمند بدهکار واجد شرایط موضوع این آئیننامه میتوانند پس از احراز شرایط نسبت به اخذ معرفینامه و مراجعه به بانک مربوط اقدام کنند. وام اعطایی صرفا برای آزادی شخص مورد نظر و پرداخت به بزه دیده یا اولیای دم مربوط با رعایت مفاد این آئیننامه هزینه میشود.
ماده ۵- حداکثر وام اعطایی به مددجوی محکوم به پرداخت دیه در جرایم غیرعمد، به میزان دیه کامل مرد مسلمان در ماههای حرام قمری (محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه) است. مبلغ وام، مدت بازپرداخت و تعداد اقساط مطابق جدول پیوست که تأیید شده به “مهر دفتر هیئت دولت” است، خواهد بود.
تبصره- در مواردی که محکوم علیه مکلف به پرداخت دیه چند نفر و یا بیش از یک دیه کامل به یک نفر می باشد، سقف وام دریافتی به میزان دیه مورد حکم با حفظ مدت بازپرداخت وام، قابل افزایش است.
 
ماده ۶-حداکثر وام اعطایی به مددجویان بدهکار در محکومیتهای مالی غیرکلاهبرداری، معادل وام پرداختی به مشمولان ماده(۵) و باز پرداخت اقساط آن،مطابق جدول موضوع ماده یادشده است.
تبصره- حداکثر وام پرداختی در مورد مهریه مبلغ پانصد میلیون (۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال است.
ماده ۷- وزیر دادگستری مجاز است در موارد خاص و ضروری از جهت تعداد اقساط و مبلغ باز پرداخت وام دریافتی محکومانی که قادر به پرداخت اقساط وام خود نمی باشند، با پیشنهاد مدیرعامل ستاد دیه و یا رأسا تصمیم مقتضی اتخاذ و مراتب را برای اجرا به بانک عامل اعلام کند.
ماده ۸- جمع کارمزد متعلقه به نسبت، به تعداد اقساط ماهانه اضافه میشود.
ماده ۹- سررسید پرداخت اولین قسط، حداکثر سه ماه پس از آزادی مددجو از زندان خواهد بود.
ماده۱۰- توزیع تسهیلات موضوع این آئیننامه به تفکیک هر استان بر اساس تعداد مددجویان آن استان به پیشنهاد ستاد مرکزی دیه و تأیید وزیر دادگستری خواهد بود.
تبصره- ستادهای دیه موظفند هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد خود را بر مبنای گزارش بانکهای عامل تنظیم و از طریق ستاد مرکزی دیه به وزارت دادگستری ارایه نمایند تا پس از بررسی به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ارسال شود.
ماده ۱۱- کارمزد تسهیلات اعطایی به مددجویان،معادل حداقل کارمزد متعارف در نظام بانکی برای تسهیلات قرضالحسنه می باشد.
ماده ۱۲- بانکهای عامل میتوانند از تسهیلات یاد شده برای ایجاد پوشش بیمه عمر مددجویان استفاده کنند.
ماده ۱۳- بانکهای عامل موظفند پس از معرفی مددجویان، نسبت به پرداخت وام مذکور مطابق مقررات ظرف بیست روز کاری اقدام و نتیجه را به مرجع معرفیکننده اعلام نمایند.
ماده ۱۴- معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور نسبت به تضمین تسهیلات موضوع این آییننامه با رعایت مقررات مربوط اقدام نماید.
 
اسحاق جهانگیری
معاون اول رییس جمهور

 

 

اشتراک گذاری
شماره آیین نامه مالیاتی : 190236/ت50324هـ
تاریخ آیین نامه مالیاتی : 1392/12/25
موضوع آیین نامه مالیاتی : آئین‌نامه اجرایی بند ب تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور