نحوه ثبت حق العمکاری در معاملات فصلی چگونه است؟

جدول «حق العمکاری / مدیریت پیمان» در صورت معاملات فصلی نیز مانند سایر جداول اطلاعات به دو روش آنلاین و آفلاین قابل ارائه می‌باشد.

روش آنلاین:

پس از ورود به جدول «حق العمکاری / مدیریت پیمان» در سامانه آنلاین صورت معاملات (روش ورود به سامانه آنلاین و ایجاد گزارش معاملات فصلی) اطلاعات مورد نیاز به شرح ذیل تکمیل میگردد:

نکته۱: گزارش حق العمکاری صرفا توسط حق العمکار ارسال می گردد و طرف های  اصلی معامله  شامل فروشنده و خریدار با استفاده از فرم های مربوط به خود اطلاعات لازم را ارائه می نمایند

نکته ۲: برای هر مورد حق العملکاری باید این فرم جداگانه تکمیل شود. می‎توان جمع مبالغ مربوط به یک شخصیت حقوقی یا حقیقی را به صورت مجموع در یک رکورد ثبت نمود.

نکته ۳: تکمیل موارد ستاره دار (در متن با رنگ قرمز مشخص شده است) الزامی است و سایر موارد اختیاری است.

نحوه ثبت حق العمکاری در معاملات فصلی

۱- نوع گزارش: 

دارای دو گزینه «اطلاعات کارمزد دریافتی» و «اطلاعات معاملات انجام شده به نمایندگی از طرف آمر» است:

اطلاعات کارمزد دریافتی: با انتخاب این گزینه، فرمی جهت درج اطلاعات کارمزد یا حق العمل دریافتی توسط حق العمکار یا واسطه معامله باز می شود. در این فرم اطلاعات مربوط به شخص/اشخاصی که کارمزد را پرداخت نموده اند و مبلغ کارمزد درج می شود.

اطلاعات معاملات انجام شده به نمایندگی از طرف آمر: با انتخاب این گزینه، فرمی جهت درج اطلاعات معامله اصلی و اطلاعات خریدار و فروشنده و مبلغ اصلی معامله باز می‌شود. حق العملکار در این فرم اطلاعات هویتی و ریالی مربوط به معامله اصلی را ثبت می کند.

حق العملکاری در معاملات فصلی

۲- حق العمل دریافتی از: 

در این فیلد شخص پرداخت کننده حق العمل (کارمزد، پورسانت، کمیسیون و …) ، از بین گزینه های موجود انتخاب می شود. در برخی از معاملات کمیسیون از دو طرف معامله دریافت می شود مانند معاملات مربوط به خرید و فروش یا اجاره املاک.

حق العملکاری در معاملات فصلی

۳- نوع شخص:

دارای دو گزینه است حقیقی و حقوقی است که با توجه شخصیت فروشنده یا خریدار انتخاب می‎گردد.

۴- نوع فروشنده/خریدار: 

دارای سه گزینه «مودی مشمول ثبت نام در نظام مالیاتی/سایر مودیان»، «ماده ۸۱» و «اشخاصی که مشمول ثبت نام در نظام مالیاتی نیستند» است:

توجه: در صورت انتخاب گزینه «حقیقی» در قسمت ۲، سه گزینه ذیل فعال و قابل انتخاب خواهد بود. با انتخاب گزینه «حقوقی» صرفا گزینه «مودی مشمول ثبت نام در نظام مالیاتی» فعال می‎باشد.

الف) مودی مشمول ثبت نام در نظام مالیاتی/سایر مودیان:

هنگامی که خریدار شخص حقوقی یا حقیقی مشمول نظام مالیاتی باشد، انتخاب این گزینه و درج اطلاعات هویتی شامل شناسه ملی/کد ملی یا کد اقتصادی برای اشخاص حقوقی الزامی است.

ب) ماده ۸۱:

در صورتی که کالای فروخته شده به خریدار حقیقی، محصولات کشاورزی، دامپروری، ماهیان و طیور باشد، مشمول ماده ۸۱  قانون مالیاتهای مستقیم بوده و انتخاب این گزینه صحیح است. در این حالت درج اطلاعات هویتی خریدار، ضروری نیست.

ج)اشخاصی که مشمول ثبت نام در نظام مالیاتی نیستند:

این قسمت مربوط به آن دسته از اشخاص حقیقی که علی‎رغم داشتن فعالیت اقتصادی مشمول نظام مالیاتی نیستند و درج اطلاعات هوتی آنان ضروری نیست. به عنوان مثال اشخاصی که در مناطق روستایی به فعالیت هایی از قبیل بافت فرش و گلیم و سایر مشاغل خانگی و روستایی می‌پردازند.

۵- تابعیت: 

دارای دو گزینه است ایرانی و خارجیاست که با توجه تابعیت فروشنده یا خریدار انتخاب می‎گردد.

۶- نام و نام خانوادگی:

در این قسمت نام و نام خانوادگی فروشنده/خریدار درج می‎گردد. در صورت انتخاب شخصیت حقوقی، نام شرکت را در فیلد مربوطه وارد نمایید.

۷- شماره اقتصادی و شناسه ملی:

در این قسمت کد اقتصادی یا شناسه ملی برای شخص حقوقی و کد ملی را برای شخص حقیقی حسب مورد درج نمایید.

۸- پیش‌کد شهر و تلفن:

کد شهر و تلفن خریدار قابل ثبت می‎باشد اما درج آن الزامی نیست.

۹- استان و شهر:

نام استان و شهر را از منوی فیلد مربوطه انتخاب نمایید.

۱۰- آدرس و کد پستی:

در این قسمت آدرس و کد پستی قابل ثبت می‎باشد اما درج کد پستی الزامی نیست.

۱۱- شماره و تاریخ صورت‌حساب:

شماره و تاریخ صورت‌حساب (فاکتور) قابل ثبت می‎باشد اما درج آن الزامی نیست.

۱۲- شماره و تاریخ  سند حسابداری:

در این قسمت مشخصات مربوط به سند حسابداری قابلیت درج دارند اما این موارد الزامی نیستند.

۱۳- نرخ حق‌العمل:

در این قسمت مبلغ حق‎العمل (کارمزد یا کمیسیون) را درج نمایید.

در صورتی که در قسمت (۱) نوع گزارش «اطلاعات معامله انجام شده به نمایندگی از طرف آمر» انتخاب شود، فرم مطابق تصویر زیر باز شده و اطلاعات معامله اصلی قابل ثبت است.

در نهایت نیز ماننده بقیه فرم‌های معاملات فصلی اطلاعات مربوط به مبلغ  و ارزش افزوده و عوارض ثبت می‌گردد.

توجه: در این فرم با انتخاب گزینه‌های فروشنده، خریدار و کارفرما در قسمت «انجام معامله به نماینگی از طرف» شکل فرم تغییری پیدا نمی‎کند و صرفا ثبت یک فرم جهت معامله اصلی انجام شده کفایت می‌کند.

روش آفلاین:

پس از ورود به جدول «حق العملکاری/مدیریت پیمان» در نرم افزار  آفلاین صورت معاملات (روش ورود به سامانه آفلاین و ایجاد گزارش معاملات فصلی) اطلاعات مورد نیاز مانند روش آنلاین که در بالا توضیح داده شد تکمیل میگردد.


تلفن مشاور مالیاتی فردان

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره نام و شماره خود را ثبت بفرمایید

کارشناسان فردان با شما تماس خواهند گرفت.


اشتراک گذاری
موضوع : نحوه ثبت حق العمکاری در معاملات فصلی