چرا تشکیل پرونده مالیاتی ؟

هر شخص حقیقی بابت همه درآمدهایی که در کشور دریافت می‌کند موظف به پرداخت مالیات است. اولین قدم برای این امر تشکیل پرونده مالیاتی است.

مشاغل ظرف 4 ماه از شروع فعالیت موظف به تشکیل پرونده مالیاتی هستند. ( تبصره ۳ ماده ۱۷۷ قانون مالیات های مستقیم )

عدم انجام این وظیفه منجر به محرومیت از معافیت‌های مالیاتی موجود در قانون از جمله معافیت مالیاتی سالانه مشاغل تا زمان شناسایی توسط اداره مالیاتی خواهد بود. علاوه بر آن جریمه‌ای به میزان 30درصد مالیات تشخیص داده شده توسط اداره مالیاتی تعلق خواهد گرفت.


تشکیل پرونده مالیاتی چگونه انجام می‌گیرد ؟

امروزه تشکیل پرونده مالیاتی دارای دو بخش ثبت نام الکترونیک و ایجاد پرونده فیزیکی است. ابتدا باید ثبت نام الکترونیک انجام دهید و سپس با ارائه اسناد و مدارک پرونده فیزیکی را تکمیل نمایید.

جهت ثبت نام الکترونیک باید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی tax.gov.ir مراجعه کنید و جهت ایجاد پرونده فیزیکی باید به اداره امور مالیاتی مربوط به نشانی محل فعالیت به صورت حضوری مراجعه نمایید.


نکاتی که قبل از تشکیل پرونده مالیاتی باید بدانید !

نکته 1 – صاحبان مشاغل ، باید برای هر واحد شغلی یا برای هر محل فعالیت ، جداگانه در نظام مالیاتی ثبت نام نمایند. اما اگر صاحبان مشاغل بر اساس مجوز فعالیت بیش از یک محل فعالیت برای همان مجوز داشته باشند، برای تمامی این محل ها فقط یک ثبت نام کافی است و بنابر اعلام مودی یکی از این محل ها، به عنوان محل اصلی فعالیت مشخص و سایر محل ها به عنوان شعبه منظور می‌‎شود.

نکته 2 – چنانچه صاحبان مشاغل در یک محل بیش از یک فعالیت شغلی داشته باشند، مکلف به یک ثبت نام برای کلیه فعالیت های شغلی آن محل می باشند.

نکته 3 – صاحبان مشاغل خودرو مانند تاکسی داران و وانت داران نیازی به ثبت نام ندارند.

نکته 4 – مشاغل مشارکتی، به عنوان یک مودی ثبت نام خواهند شد. صاحبان این مشاغل باید در زمان پیش ثبت نام، اطلاعات مورد نیاز کلیه شرکاء و نسبت سهم هر شریک را اعلام نمایند.

نکته 5 – بعد از اتمام مراحل ثبت نام الکترونیک شماره ای به نام کد اقتصادی صادر نمی‌شود و اشخاص حقیقی باید از کد ملی خود به عنوان شماره اقتصادی استفاده کنند.


آموزش نحوه تشکیل پرونده مالیاتی مشاغل


مراحل ثبت نام الکترونیک مالیاتی

مرحله اول : پیش ثبت نام الکترونیک

1- در این مرحله وارد سایت سازمان مالیاتی شوید و وارد قسمت پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک مراجعه نمایید.

2- روی دکمه ورود به ثبت نام کلیک کنید.

3- نوع مودی را ” حقیقی ” انتخاب کرده و پس از وارد کردن کد ملی خود دکمه ورود به ثبت نام را بزنید.

4- در این صفحه ثبت‌نام های انجام شده قبلی با کد ملی شما قابل مشاهده است و می‌توانید این ثبت نام‌ها را با گزینه ورود به ثبت نام مشاهده کنید یا از گزینه حذف ثبت نام اشتباه ان را حذف کنید.

5- جهت ایجاد پرونده و ثبت نام جدید دکمه پیش ثبت نام جدید را بزنید.

6- حال در این صفحه باید نوع ثبت نام خود را انتخاب کنید، از دو گزینه ثبت نام انفرادی (بدون شریک) و مشارکت (حداقل یک شریک) گزینه مناسب فعالیت را انتخاب کنید. کد پستی اقامتگاه قانونی (محل فعالیت شغلی) و شماره همراه خود را وارد نمایید و سپس دکمه پیش ثبت نام جدید را بزنید.

7- اکنون کد تایید ارسال شده به تلفن همراهتان را وارد کنید تا فرم پیش ثبت نام برایتان باز شود. در این فرم اطلاعات اولیه مربوط به مشخصات صاحب کسب و کار و محل فعالیت دریافت می‌شود. با تکمیل فرم زدن دکمه ارسال کد رهگیری پیش ثبت نام ثبت نام صادر و نمایش داده می‌شود.

8- اکنون سیستم برای شما نام کاربری و رمز عبوری تولید می‌کند و به شماره تلفن همراهی که ثبت کرده اید پیامک می‌کند. دقت داشته باشید این نام کاربری و رمز عبور در تمام سامانه های مالیاتی استفاده خواهد شد و اهمیت بسیار زیادی دارد.

مرحله دوم: ثبت نام الکترونیک

1- با دریافت نام کاربری و رمز عبور می‌توانید فرایند ثبت نام الکترونیک را آغاز کنید. به این منظور گام‌های 1 تا 4 از مرحله 1 را تکرار کنید و در گام 4 با مشاهده پیش ثبت نام انجام شده گزینه ورود به ثبت نام را بزنید.

2- نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید و دکمه ورود را بزنید.

3- در این گام باید اطلاعات کاملی از مشخصات خود به عنوان صاحب یا صاحبان کسب و کار، اطلاعات نوع فعالیت، محل فعالیت و غیره را وارد نمایید. این اطلاعات در تب‌ها و دسته هایی شامل اطلاعات پایه، شعب/انبار/کارگاه ، شرکاء پرونده ها ، فعالیتها و حسابها/مجوزها باید ثبت شوند. همچنین گزینه‌هایی شامل تعیین مشمولیت ارزش افزوده ، ثبت محل اقامتگاه روی نقشه و فعال سازی ابلاغ الکترونیک را در این مرحله انجام دهید.

4- با تکمیل اطلاعات و ثبت تمام مشخصات درخواست شده دکمه تایید نهایی را بزنید. عملیات ثبت نام الکترونیک شما به اتمام رسیده است. اما در هر زمان با مراجعه به این بخش امکان ویرایش اطلاعات را خواهید داشت.

مرحله سوم: اعتبار سنجی

بر خلاف دو مرحله قبل که جزو وظائف و اقدامات شما به عنوان مودی مالیاتی بود مرحله سوم یعنی اعتبار سنجی بر عهده سازمان مالیاتی است. در این مرحله صحت اطلاعات ثبت شده شما توسط سازمان مالیاتی بررسی و راستی آزمایی می‌شود. در صورتی که هرکدام از اطلاعات تایید نشود موضوع از طریق پیامک به شما اطلاع داده خواهد شد و باید نسبت به اصلاح اطلاعات ثبت شده اقدام نمایید.

پس از تکمیل فرایند اعتبارسنجی اصطلاحا وضعیت ثبت نام الکترونیک شما در مرحله 44 قرار خواهد گرفت. این به معنی تایید کلیه اطلاعات ثبت شده شما و اتمام مراحل ثبت نام الکترونیک پرونده مالیاتی می‌باشد.


تشکیل پرونده فیزیکی

پس از اتمام مراحل ثبت نام الکترونیک مالیاتی باید اسناد و مدارک مربوط به فعالیت مانند کپی شناسنامه و کارت ملی همه شرکاء ، مجوزها و پروانه فعالیت، سند مالکیت یا اجاره نامه محل فعالیت و سایر مدارک اثبات کننده نوع فعالیت خود را به اداره مالیاتی مربوط به پرونده خود تحویل دهید.

اداره مالیاتی مربوط به شما بر اساس نشانی محل اصلی فعالیت تعیین می‌شود.

فهرست و شماره تلفن ادارات مالیاتی شهر تهران را مطالعه فرمایید.


آموزش نحوه تشکیل پرونده مالیاتی مشاغل

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن need-help-fardan2.jpg است
تلفن مشاور مالیاتی فردان

در صورت نیاز به خدمات مالیاتی گروه فردان مشخصات خود را ثبت فرمایید.

کارشناسان فردان با شما تماس خواهند گرفت.

اشتراک گذاری
موضوع : آموزش نحوه تشکیل پرونده مالیاتی مشاغل