طراحی ساختار گزارشگری مالیاتی

گزارشگری مالیاتی

مخاطب مهمترین گزارشگری برون سازمانی هر شرکت یا واحد اقتصادی سازمان امور مالیاتی کشور است.

سازمان مالیاتی روش ارائه گزارشات مالی و حسابداری را در قالب قوانین و الزامات مالیاتی به انواع مختف مودیان مالیاتی اعلام می‌نماید.

در حال حاضر مهمترین قالب‌های اعلام اطلاعات مالی هر شرکت اظهارنامه مالیات عملکرد، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، گزارشات معاملات فصلی و فهرست‌های حقوق است.


طراحی ساختار گزارشگری مالیاتی

نتیجه یکسان و تفاوت روش عمل‌ها

اگرچه همه شرکتها و مودیان با توجه به نوع شخصیت و دسته‌بندیشان از نظر قانون وظایف مالیاتی یکسانی دارند اما نوع فعالیت و روش‌کارهای متفاوت و پیچیدگی‌ های عملیاتی مخصوص خود رادارند که در نتیجه روش ثبت اطلاعات حسابداری و مالی و ساختار متفاوتی در گزارشگری مالی و مالیاتی خواهند داشت.

به عنوان مثال دو شرکت فروشنده کالا که اولی به صورت سنتی و متمرکز بر فروشگاه فیزیکی کار می‌کند و دومی که با استفاده از وبسایت فروش کالای خود را می‌فروشند با هم متفاوتند.

اگرچه هر دو اظهارنامه مالیاتی و وظائف مالیاتی یکسانی دارند اما در نحوه عملیات حسابداری و طبقه‌بندی درآمدها و هزینه‌ها و سایر سرفصل‌های حسابداری بسیار متفاوت هستند.


طراحی ساختار گزارشگری مالیاتی

کسب شناخت از فعالیت شرکت لازمه طراحی ساختار مالی

اولین لازمه انجام صحیح امور حسابداری و مالی توسط حسابدار و تیم مالی کسب شناخت از چرخه فعالیت‌های شرکت و چگونگی انجام امور است.

در ابتدای کار یک حسابدار در هر شرکت ابتدا باید کلیه روال‌های شرکت مستندسازی شود، بهترین روش‌های انجام عملیات حسابداری و ثبت اسناد تهیه و مناسب‌ترین از نظر مقاصد مالیاتی انتخاب شود. نرم‌افزار حسابداری با توجه به این عملیات تنظیم و کدینگ مناسب ایجاد شود.


طراحی ساختار گزارشگری مالیاتی

گزارشات مالی و کدینگ حسابها در نرم‌افزارهای حسابداری

امروزه کوچکترین واحدهای تجاری نیز برای انجام عملیات مالی و حسابداری خود از نرم‌افزارهای حسابداری استفاده می‌کنند. استفاده از نرم‌افزارها امکان ثبت دقیق و صحیح عملیات و دریافت گزارشات تحلیلی و تصمیم‌گیری هوشمندانه مدیران را فراهم نموده‌ است.

از طرفی از آنجا که تمام وظائف مالیاتی بر اساس داده های خروجی نرم‌افزارهای حسابداری انجام می‌شود نحوه راه‌اندازی، تنظیمات اولیه، تعیین ساختار و کدینگ حساب‌ها منطبق با روال مشخص عملیات شرکت اهمیت بسیار زیادی یافته است. چنانکه با انجام این امور میتوان گزارشات مالی را به راحتی و با کمترین زمان از نرم‌افزار حسابداری استخراج نمود یا اینکه با دوباره‌کاری و احتمال بروز انواع اشتباهات و صرف هزینه بیشتر وظائف مالیاتی را جداگانه انجام داد.


خدمات طراحی ساختار گزارشگری مالیاتی گروه فردان

فردان مشاور مالیاتی

طراحی بهترین ساختار گزارشگری مالی و مالیاتی جز با تجربه و تسلط بر تمام امور حسابداری و مالیاتی و نرم‌افزاری ممکن نیست. انتخاب روش عمل مناسب مالیاتی در ابتدای فعالیت هر شرکت باعث آسودگی خیال مدیران و عدم نیاز به آزمون و خطا و صرف هزینه‌های سنگین مالیاتی خواهد شد.

گروه فردان با تجربه سالها کار در شرکت‌های مختلف با انواع ساختارهای بازرگانی، تولیدی، خدماتی، پیمانکاری، فناوری محور و … و تسلط کامل به روش‌کار نرم‌افزارهای حسابداری امکان طراحی بهترین ساختار گزارشگری مالیاتی را فراهم می‌نماید.


در صورت نیاز به خدمات مربوط به طراحی ساختار گزارشگری مالیاتی یا سایر خدمات مالیاتی گروه فردان مشخصات خود را ثبت فرمایید.

کارشناسان فردان در کوتاهترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت



کلیه خدمات مالیاتی فردان



سوالات متداول

گزارشات مالیاتی چگونه تهیه می‌شوند؟

انواع گزارشات مالیاتی بر اساس اطلاعات ثبت شده در سیستم حسابداری و طبق ساختار مورد نظر سازمان مالیاتی تهیه می‌شوند. بیشتر بدانید

کدینگ نرم‌افزار حسابداری مناسب هر شرکت چیست؟

کدینگ یا ساختار حسابها در هر شرکتی بر اساس روال‌های کاری و نوع فعالیت آن شرکت تهیه می‌شود. بیشتر بدانید