دریافت بخشودگی جرایم مالیاتی

بخشودگی جرائم مالیاتی چیست ؟

جرائم مالیاتی همواره یکی از دغدغه‌های جدی مدیران شرکت‌ها و صاحبان مشاغل بوده است.

مطابق قوانین مالیاتی هرجا یک وظیفه مالیاتی تشریح شده است عدم انجام آن وظیفه در فرصت قانونی ذکر شده موجب جریمه مالیاتی می‌شود.

از آنجا که جریمه مالیاتی به علت انجام ندادن یا تاخیر در انجام یکی از وظائف مالیاتی ایجاد می‌شود همیشه امکان جلوگیری از جرائم وجود دارد، اما این امر نیازمند انجام صحیح و به موقع وظائف توسط یک حسابدار یا مشاور خبره است. قوانین مالیاتی اگرچه انواع جرائم مختلف را پیش‌بینی نموده است اما در بسیاری از موارد امکان بخشودگی جرائم را با شرایط خاص در نظر گرفته است.


دریافت بخشودگی جرایم مالیاتی

ماخذ محاسبه جرائم مالیاتی

اکثر جرائم مالیاتی به صورت ضریبی ثابت از مالیات محاسبه می‌شوند. به عنوان مثال جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیات عملکرد 30% مبلغ مالیات عملکرد است.

اما برخی جرائم با گذشت زمان افزایش می‌یابد. به عنوان مثال جریمه دیرکرد پرداخت مالیات عملکرد 2.5% مبلغ مالیات عملکرد به صورت ماهانه است. یعنی اگر مالیات عملکرد 1.000.000 تومانی را 5 ماه دیرتر پرداخت نمایید 125.000 تومان جریمه خواهید شد.

125.000 = 5 * 2.5 % * 1.000.000         

از طرفی جرائم مالیاتی دیگری نیز وجود دارد که مبنای محاسبه آن مالیات نیست. مثلا جریمه عدم ارسال لیست حقوق ماهانه پرسنل معادل 2% حقوق آن ماه خواهد بود.


دریافت بخشودگی جرایم مالیاتی

جرائم مالیاتی غیرقابل بخشش

برخی جرائم مالیاتی مطابق تصریح قوانین مالیاتی غیرقابل بخشش عنوان شده اند. چنین جرائمی از سوی هیچ مرجع و مقام مالیاتی قابل بخشودگی یا کسر نیست و باید کاملا پرداخته شود. مثل جریمه عدم ارائه اظهارنامه که در هر حالتی باید پرداخت شود.


دریافت بخشودگی جرایم مالیاتی

شروط دریافت بخشودگی جرایم مالیاتی

بخشودگی بعضی جرائم مالیاتی منوط به انجام شروطی است که در قانون یا بخشنامه ها برای دریافت بخشودگی جرایم مالیاتی وضع شده است. مثلا مطابق بخشنامه‌های بخشودگی جرائم سال 1399 بخشودگی جریمه ماده 169 ق.م.م منوط به ارسال فهرست معاملات فصلی ارسال نشده است و بدون انجام این امر هیچ بخشودگی اعطا نخواهد شد.


دریافت بخشودگی جرایم مالیاتی

مرجع تصمیم‌گیرنده در مورد بخشودگی جرائم مالیاتی

از آنجا که مطابق قوانین مالیاتی بخشودگی جرائم مالیاتی در اصل در اختیار ریاست سازمان مالیاتی کشور است و به موجب بخشنامه‌ها در هر دوره و شرایطی به مدیران پایین دستی تفویض اختیار می‌شود بسته به سطح مدیران تصمیم‌گیرنده میزان و درصد بخشودگی جرائم می‌تواند متفاوت باشد.


خدمات دریافت بخشودگی جرایم مالیاتی گروه فردان

فردان مشاور مالیاتی

دریافت بخشودگی جرائم مالیاتی نیازمند شرایط و الزامات زیادی است. توانایی محاسبه میزان دقیق جرائم مالیاتی، آگاهی از دلیل ایجاد جریمه و راهکارهای قانونی ممکن جهت حذف یا به حداق رساندن جرائم، انتخاب مرجع قانونی مناسب جهت مراجعه و آگاهی نسبت به آخرین بخشنامه ها و روال‌های قانونی لازمه کسب حداکثر بخشودگی جرائم ممکن است.

گروه فردان با تجربه سالها کار بر روی پرونده‌های مالیاتی پیچیده و شناخت کامل و به روز تمام قوانین و بخشنامه‌های مالیاتی امکان دریافت حداکثر بخشودگی مالیاتی را فراهم می‌نماید.


در صورت نیاز به خدمات مربوط به دریافت بخشودگی جرایم مالیاتی یا سایر خدمات مالیاتی گروه فردان مشخصات خود را ثبت فرمایید.

کارشناسان فردان در کوتاهترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت



کلیه خدمات مالیاتی فردان



سوالات متداول

جرائم مالیاتی تا چند درصد بخشیده می‌شوند؟

به جز جرائم غیرقابل بخشش سایر جرائم مالیاتی بسته به شرایط و مرجع اعطا کننده بخشودگی امکان بخشش تا 100 درصد را دارا هستند. بیشتر بدانید

کدام جرائم مالیاتی غیرقابل بخشش هستند ؟

جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیات عملکرد و جریمه کتمان درآمد معروفترین جرائم مالیاتی غیرقابل بخشش هستند. بیشتر بدانید

شرط بخشودگی جرائم ماده 169 سال چیست؟

مطابق آخرین بخشنامه‌های سازمان مالیاتی پرداخت مالیات عملکرد و ارسال فهرست معاملات فصلی ارسال نشده شرط بخشودگی جرائم ماده 169 سالهای 95 به بعد است.بیشتر بدانید